Simonetta Falasca-Zamponi (1957): è professore di Sociologia presso l’Università della California, Santa Barbara. I suoi interessi di ricerca rientrano principalmente negli ambiti della politica e della cultura. Più specificamente, si occupa di studiare la politica come luogo di discorso culturale, identità culturale e produzione culturale. Il suo libro, Lo spettacolo del fascismo (Soveria Mannelli 2003), ad esempio, ha utilizzato la categoria di “politica estetica” per analizzare il ruolo che il discorso simbolico – sotto forma di miti, rituali, immagini e discorsi – ha svolto nel processo decisionale del regime fascista e nella costruzione del potere di Mussolini. Altre sue pubblicazioni: Rethinking the Political: The Sacred, Aesthetic Politics, and the College de Sociologie (Kingston 2011); Waste and Consumption: Capitalism, the Environment, and the Life of Things (Oxford 2016)

Abstract
Raymond Williams is not customarily referred to as a model historian. Nevertheless, his cultural materialist approach to literature can be looked at as a fundamental interpretive mode for understanding the past. In particular, Williams’s emblematic, albeit complicated, notion of “structures of feeling” makes a central contribution to the historical understanding of lived experience via an analysis of cultural production. By highlighting the constructive nature of signifying practices through his interpretation of culture as “ordinary” and an original approach to literacy, Williams’s notion of “structure of feeling” helps reassess the past as a fluid, and not already congealed, process that occurs in the tension between official discourses/articulated ideologies and practical experience.

Keywords: Structure of Feeling, Raymond Williams, Cultural Theory, Experience, Convention.

 


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